- Formål
Formålet med plan for orienteringsteknik er at give orienteringsløbere (O- løbere) en sådan viden og sådanne færdigheder, at O- løbere kan anvende orienteringskort, kompas og kan finde vej i terræn i dagslys.
2. Mål
Ved afslutning af den gennemførte plan skal O- løberen under anvendelse af orienteringskort og kompas kunne gennemfører et 4 km. mellemsvært O- løb i dagslys med gode vejvalg og uden at bomme. Tid til O- løbet i forhold til alder og køn.
3. Indhold
· Anvendelse af orienteringskort, kontrolkort og baneafmærkning.
· Vende kortet mod nord.
· Overvejelse om vejvalg.
· Anvendelse af tommelfingergrebet.
· Anvendelse af afstandsmåling.
· Anvendelse af ”læs frem på kortet”, vælge orienteringspunkter og finde orienteringspunkterne.
· Anvendelse af grov- og finorientering.
· Anvendelse af bomteknik.
· Anvendelse af kompaskurser.
· Anvendelse af IOF- symboler.
4. Tid
I forhold til terræn, interesse og erfaringsgrundlag der opnås i de enkelte lektioner.
5. Kontrol
Slutkontrollen gennemføres som et mellemsvært O- løb med tid i forhold til alder og køn.
Plan for Orienteringsteknik
LEK. NR. TID |
EMNE |
MÅL |
BEMÆRKNINGER |
1 |
Anvendelse |
|
Indhold· O-kort heruder: · Signaturforklaring. · Målestoksforhold. · Ækvidistance og kurver. · Misvisning. · Kontrolkort. · Baneafmærkning |
2 |
Orientere kortet mod nord. |
Ved lektionens afslutning skal O- løberen kunne vende kortet sådan, at |
Indhold · Kompastyper gennemgås. · Orientering efter solen. |
3 |
Vejvalg. |
Ved lektionens afslutning skal O- løberen kunne vælge vejen til en post der ser ud til at: · være hurtigst (vej/sti er hurtigere end ujævnt terræn). · være sikrest (med terrængenstande på kortet som let kan genkendes i terrænet). · have det sidste sikre udgangspunkt så tæt på posten som muligt. |
Indhold· Overvejelser om vejvalg. · Sidste sikre udgangspunkt.
Et sikkert udgangspunkt er en terrængenstand, som du kan finde på kortet og med sikkerhed kan genfinde i naturen. |
4. |
Tommelfingergrebet. |
Ved lektionens afslutning skal O- løberen kunne anvende tommelfingergrebet. |
Indhold· Tommelfingergrebet. Tommelfindgergrebet |
5. |
Skridttælling. |
Ved lektionens afslutning skal O- løberen kende sine dobbeltskridt gående og løbende på 100 m og gennemføre distancen med en præcision på plus/minus 8 m. |
Indhold· Skridttælling. |
6. |
læs frem på kortet, vælge orienteringspunkter og finde orienteringspunkter. |
Ved lektionens afslutning skal O- løberen vælge en delstrækning mod posten, på denne delstrækning vælge orienteringspunkter på kortet og udpege orienteringspunkterne |
Indhold· Læs frem på kortet. Bestem næste sted på kortet, som du med sikkerhed vil finde i naturen (en delstrækning til posten). · Vælg orienteringspunkterne. Vælg nogle tydelige terrængenstande, som du skal komme forbi på den rute, du har valgt (i reglen max 4 for hver delstrækning). · Find orienteringspunkterne. Undervejs skal du registrere, når du kommer forbi de terrængenstande, du har valgt på kortet.
|
7. |
Grovorientering |
Ved lektionens afslutning skal O- løberen kunne følge terrænlinier og bruge et opfang samt lave finorientering til posten.
|
Indhold· Grovorientering. Start ruten til næste post med grovorientering. Det er sjældent nødvendigt at tælle skridt. Hold kun øje med få, men velvalgte og tydelige terrængenstande. læg din rute, så den følger linier i terrænet (veje, grøfter, skovkanter osv.) · Finorientering. Slutte grovorienteringen med finorientering tæt ved posten. Sæt løbehastigheden ned, evt. må du gå. koncentrer dig om at finde detaljer i |
8. |
Bomteknik. |
Ved lektionens afslutning skal O- løberen kunne anvende bomteknik. |
Indhold· Bomteknik. Stop op og prøv at rekonstruere, hvad der er gået galt. Findes der i nærheden en tydelig terrængenstand, som må være til at finde på kortet? Forsøg at huske, hvad du har passeret, og prøv at finde et sted på kortet, hvor de terrængenstande findes i den rækkefølge, som du har set dem. Hvornår var du senest sikker på, hvor på kortet du befandt dig? Kan du få svar på nogle af disse spørgsmål, kan du ofte finde det rette punkt. Hvis du stadig ikke kan finde, hvor du er på kortet, må du bruge tid og kræftet på at løbe tilbage til det sidste sted, hvor ud havde kortkontakt. du kan også |
9. |
Kortlæsningsevnen. |
Ved lektionens afslutning skal O- løberen have øvet og forbedret sin kortlæsningsevne. |
Indhold· Øve færdighederne i at oversætte kort til terrænet. Kan fx gennemføres ved et linieløb hvor det primært er kortet, der læses med stor · Øve Kan fx gennemføres som en bom- øvelse i et detaljerigt område. Indlæse terrænet til kort. Positionsbestemme. |
10. |
Præcisionsorientering. |
Ved lektionens afslutning skal O- løberen kunne følge en vanskelig rute i |
Indhold· Præcisionsorientering. Følge en vanskelig rute afmærket på kortet og fx indlæse terrængenstande udenfor |
11. |
Udføre afstandsmåling, holde retning og indlæse retning til næste post. |
Ved lektionens afslutning skal O-løberens kunne holde afstanden i længden med plus/minus 10% og i siden med 15 procent samtidigt med, at retningen til |
Indhold· Udføre Kan fx udføres som et stjerneløb med stjernen i et lavere end det omkringliggende terræn. Fra stjernen (centrum) måles afstanden til post 1. Retning holdes til post 1. Undervejs indlæses retning til post 2. Den målte afstand omsættes i terrænet. Tilsvarende fra post 1 til post 2. Tilsvarende fra post 2 til stjernen. Øvelsen fortsætter tilsvarende til post 3, 4 og tilbage til Øvelsen kan gennemføres med flere løbere samtidigt. |
12. |
Udføre afstandsmåling, holde retning, foretage kortlæsning og indlæse retning til næste |
Ved lektionens afslutning skal O-løberens kunne holde retningen til posten med 10% i bredden samtidigt med kortlæsning undervejs og at retningen til næste |
Indhold· Udføre afstandsmåling, holde retning, foretage kortlæsning og indlæse retning til næste post. Lektionen gennemføres som lektion 11 men med længere til posterne. |
13. |
Holde retning uden kompas. |
Ved lektionens afslutning skal O- løberen kunne holde en retning til en |
Indhold· Øve at holde retninger uden brug af kompas. Øvelsen kan fx udgå fra en lige sti eller vej. |
14. |
Lange kompaskurser. |
Ved lektionens afslutning skal O- løberen kunne foretage en kompaskurs med en |
Indhold· Lange kompaskurser. |
15. |
Korte afstande mellem poster. |
Ved lektionens afslutning skal O-løberen kunne finorientere i så høj fart som muligt og foretage hensigtsmæssige valg mellem kompaskurser og vejvalg til posten. |
Indhold· Finorientering i så høj fart som muligt. Hurtig væk fra posten i den rigtige retning. |
16. |
Korte og længere afstande mellem poster. |
Ved lektionens afslutning skal O- løberen kunne foretage hensigtsmæssige veksling mellem grov- og finorientering herunder brug af kompaskurs. |
Indhold· Veksling mellem grov- og finnorientering. |
17. |
Kurveløb. |
Ved lektionens afslutning skal O- løberen kunne følge vej til posten ved hjælp af kurverne på O- kortet, herunder kunne foretage hensigtsmæssige vejvalg. |
Indhold· Kurveløb. Kan evt. gennemføres på et O- kort, hvor der kun er kurver. |
18. |
Grovorientering og kompaskurser. |
Ved lektionens afslutning skal O- løberen kunne foretage hensigtmæssige valg |
Indhold· Vekslen mellem grovorientering og kompaskurser. Længere strækninger hvor O- løberen tvinges til at kombinere grovorientering og |
19. |
O- |
Ved |
Indhold· Stigning Formål: |
20. |
IOF- |
Efter |
Indhold· Efter |
21. |
FARSTA |
Efter |
Indhold· Gennemføres |
22. |
Vejvalg |
Efter |
Indhold· |